pieczona owsianka
BEZGLUTENOWE,  SŁODKIE,  ŚNIADANIA

Pieczona owsianka brownie z malinami

Jak śniadania to tylko na słodko. Wyjątkiem są u mnie śniadania bożonarodzeniowe i wielkanocne oraz jakieś sporadyczne poranne błaganie moich kubków smakowych o wytrawny posiłek, które zdarza się mniej więcej raz na kwartał.

Zimą zazwyczaj robię klasyczną, gotowaną owsiankę (albo czasem też jaglankę z jabłkiem), a latem zamieniam ją na surowe płatki z roślinnym jogurtem naturalnym. Oczywiście zawsze z dodatkiem owoców oraz pestek i orzechów i wszelkich innych różności jak wiórki czy płatki kokosowe, nasiona konopii, ziarna kakaowca. I o ile raczej nie ma możliwości, żeby płatki owsiane kiedyś mi się znudziły, to pomyślałam, że warto spróbować ich w innej wersji.

I tak zakochałam się w pieczonej owsiance, bo:

  • jest o wiele łatwiejsza do zrobienia niż mi się zawsze wydawało
  • jest super na meal prep! – można ją przygotować np. w niedzielę wieczorem i w kolejne dni rano tylko odkrawać sobie po kawałku, dodać ew. jogurt, świeże owoce, orzechy, pestki itd. (przechowujemy w lodówce)
  • smakuje jak ciasto, a kto nie chciałby jeść ciasta na śniadanie? (okej, pomijając zwolenników wytrawnych śniadań)
pieczona owsianka

Bezpośrednio do pieczonej owsianki nie dodaję orzechów ani pestek, ponieważ nie chcę poddawać ich działaniu temperatury. Istnieją badania, które mówią, że wysoka temperatura może źle wpływać zarówno na ich wartości odżywcze jak i przekształcać zawarte w nich zdrowe tłuszcze w tłuszcze trans. Istnieją również badania, które mówią, że te zmiany zachodzące pod wpływem temperatury nie są duże i nie wpływają bardzo znacząco na jakość produktu. Czyli tak naprawdę niewiadomo. Dlatego jeśli nie ma to dla mnie dużego znaczenia – jem orzechy i pestki na surowo.

WSKAZÓWKI

  • możesz użyć więcej banana jeśli chcesz wyraźnie słodki efekt, z podanego przepisu owsianka wychodzi lekko słodka
  • jeśli nie jesz glutenu, użyj bezglutenowych płatków owsianych
pieczona owsianka

Pieczona owsianka brownie z malinami

Czas: 5 minut + 30 minut pieczenia
Porcje: 4-5

SKŁADNIKI

2 szklanki płatków owsianych górskich (całych, nierozdrobionych)
1 i 1/2 szklanki dowolnego mleka roślinnego
2 małe banany (lub 1 i 1/2 dużego), najlepiej mocno dojrzałe
3 łyżki ciemnego kakao
1/2 łyżeczki soli
1 szklanka malin (użyłam mrożonych)

PRZYGOTOWANIE

  1. Banany obieram, przekładam do naczynia żaroodpornego (w którym będę piec owsiankę) i rozgniatam widelcem na papkę.
  2. Dodaję wszystkie pozostałe składniki oprócz malin i dokładnie mieszam.
  3. Na wierzchu układam maliny, lekko wciskając je w owsiankę. Wstawiam naczynie do piekarnika rozgrzanego do 180°C. Piekę przez ok. 30 minut (aż wierzch będzie mocno przypieczony).
pieczona owsianka
Podziel się tym na Facebooku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *